Attól, hogy valakit egy szervezet élére helyeznek, nem válik azonnal jó vezetővé. Akkor sem, ha egy kisvállalkozó növekedési pályára áll, és megnő alatta a saját cége. A vezetői kompetenciák tanulhatóak és fejleszthetőek, számos közülük sokaknak ösztönösen is rendelkezésre áll, amelyet folyamatosan pontosítani érdemes.
Rengeteg vezetői szakirodalom és önfejlesztő könyv érhető el a piacon, én mégsem ezeket ajánlom. Azokat a - tudományos kutatásokkal is alátámasztott! - közérthető forrásmunkákra hívom fel a figyelmet, amelyet neves intézmények kutatói írtak, és akik általában nagy cégek és komoly vállalatvezetők tanácsadói is egyben.
Ehelyütt két alapmunkát emelnék ki azoknak, akik szeretnének még jobb vezetővé válni és szervezetüket jól teljesítő vállalattá fejleszteni. Jim Collins és Bill Lazier: BE 2.0 című könyve nagyszerűen bemutatja, hogyan válhat egy sturtup-ból vagy egy kisvállalatból kiváló vállalat, és milyen technikákkal ösztönözhető a kreativitás. Ez a munka egy korábbi mű folytatása, melynek címe: Jóból kiváló. Ebből a könyvből nekem ez a kedvenc idézetem: "Azok a vezetők, akik tartósan kiváló vállalatot építenek.... megismételhető recepteket, széleskörű képzési programokat, vezetőképző hálózatot és kézzelfogható mechanizmusokat hoznak létre az alapértekek megerősítése érdekében." (Jim Kollins-Bill Lazier: Be 2.0 Tartósan kiváló, A kis- és középvállalkozások hosszú távú üzleti sikere, HVG Könyvek, 2020. 213.)
Ken Blanchard: Vezetés magasabb szinten, Eredményesség emberközpontú módszerekkel című munkája pedig foglalkozik a helyzetfüggő vezetés, a vezetői paradigmaváltás kérdéskörével, és bemutatja a Jól teljesítő Szervezet tudományos modelljét, gyakorlatias nézőpontból.
Tapasztalatom szerint minden vezető magányos. Ebben szeretnénk segíteni. Akár első számú vezetőről, akár középvezetőről beszélünk, a szervezetben munkatársai függnek tőle, ezért érdemes olykor egy független tanácsadót, egy objektív szakértőt vagy támogató coach-ot megkérni az aktuális kihívás áttekintésére. A szakirodalomban fellelhető megoldások sem mindenhatóak, érdemes azokat lokalizálni, azaz a saját vállalati kultúránkra igazítva alkalmazni. Szívesen segítünk a saját SZERVEZETI AKADÉMIA kialakításában.