"Act first, regulate second" - konferencia és #tippek a mesterséges intelligencia kihívásairól
- drnemeth
- Sep 16
- 2 min read
Cselekedjünk, szerezzünk jó gyakorlatokat, és szabályozzunk azután.
Idén is ellátogattunk az [AI SUMMIT 2025] konferenciára. Nemcsak tanulási, hanem a vállalkozások számára új #mestersegesintelligencia kihívásokról volt szó. Az MI hatása a képzésre, tanulásra igen sokrétű: intézményi stratégia kell az adaptációhoz, és a karriertervezésben, a K+F területeken is szemléletváltást okoz. Az adatvezérelt döntéshozatal gyakorlattá válik, a pályán maradás kihívásai átalakulnak, a személyre szabott tanulási folyamat, a teljesítmény előrejelzése és a képzésben résztvevők megtartása elengedhetetlen lett. És vajon a konferenciaelőadók szerint mit tegyünk most?

Tipp #1 - Képezz kreativitásra és kritikus gondolkodásra!
A repetitív tevékenységeket ki lehet váltani MI-vel (sablonok, beszámolókészítés, levelezés, adminisztráció), de felértékelődik a kreativitás, a kritikus és induktív gondolkodás. Az interneten sok adat van, amely nem tudás. A tudás új adatreprezentációt jelent a megfigyelt jelenségek össze-kapcsolásával. Az MI mintázatokat keres, de a prompt-okra adott válaszokban nincs megértés, miközben globálisan optimalizál.
Tipp #2 - Válj magas szintű partnerré!
A társadalom alakítása, a felkészítés a jövőre jobb cél, mint kullogni az események után. Hightech tudást kell adni és azt a szervezeti kultúrában megjeleníteni. Váljunk az innovációs ökoszisztéma részévé! Az életen át zajló tanuláshoz válj magasszintű partnerré és keress a szervezethet illő új együttműködőket is!
"Do or do not. There is no try." – Yoda
Tipp #3 - Mutass utat személyes mintával!
Az oktatók, vezetők szerepe átalakul. A piaci kapcsolódás, a projektfeladatok előtérbe kerülnek, míg a (frontális) képzés szerepe csökkenhet. Partner személyes mintával – ez az új igény! Az MI minőségbiztosítási szerepe is felmerül, és az új tanulási eszközök jelentősége erősödhet.

Tipp #4 - Légy "MI-művelt" és keresd az "MI-mentes" tudást is!
Szükséges egy "MI-alapműveltség" kialakítása. Erre mindenkit képezni kell, és az adott szakma „MI mentes tudásanyaga” is kialakítandó. Ez támogatja a gondolkodást az MI nélkül is, amely nem érez, nem gondolkodik, "csak" mintákat keres. Eszköz, nem társ.
Tipp #5 - Az ember mondja meg, mi a jó és a rossz!
A tanuláskutatók szerint fontos a: 1) Kritikus gondolkodás - kérdezés képessége, szabad vita, görög kétely, forráselemzés, logika; 2) Teremtőerő, innováció - művészetek, zene, történetmesélés, interdiszciplináris projektek, kudarcok elemzése, kísérletezés, iteráció, bölcsesség; 3) Erkölcs, empátia - önismeret, önszabályozás, jó és rossz különbségtétele, etikai érvelés; 4) Emberi kapcsolatok - filozófia, tudatosság, értéknevelés, közösségi szolgálat, segítségnyújtás, szenvedély megélése. Bővebben: https://aisummit.hu/
Légy kreatív, mutass mintát, kövesd a SzervezetiAkadémia [MI] Blogját!
Hamarosan írunk a mesterséges intelligenciával kapcsolatos további szervezeti kihívásokról, jó gyakorlatokról és a vállalati adaptációról.
(© Németh Gabriella dr.iur. PhD, LL.M, egyetemi adjunktus [SZTE]; főiskolai docens [METU], volt ügyvéd és vállalatvezető, a PMSZ Jogi és Közszolgálati Tagozat vezetője, a METU AHEAD MI Kutatócsoport tagja. )



